7.2.13

MINUMAN DALAM TIN HARAM

MINUMAN DALAM TIN HARAM
Lazada Malaysia


Minuman Dalam Tin Haram | Persoalan selalu terngiang-ngiang di minda adakah Minuman dalam Tin Haram? kadang-kadang bila aku melalui di suatu jalan yang mana di sebelah kanan aku kilang memproses Arak dan di sebelah kiri aku pula kedai besi buruk yang mana tergantung sana sini tin-tin aluminium yang kosong sebagai menyatakan di situ letaknya kedai atau pemborong besi-besi buruk termasuklah membeli tin-tin minuman yang kosong untuk tujuan Kitar Semula.
MINUMAN DALAM TIN HARAM

Ye! persoalan tu masih lagi tiada jawapan. Adakah minuman dalam tin ini haram? mengapa aku bertanyakan  ianya haram? Ok cuba bayangkan tentang situasi yang aku nak bagi ni.
  1. Pengumpul tin-tin minuman iaitu tin-tin kosong (Aluminium khasnya) mencari dan mengumpul segala jenis tin tak kiralah apa jenis tin asalkan aluminium.
  2. Dicampurkan kesemua jenis tin termasuklah yang Halal dan yang Haram. Maka di mampatkan dan di isi di dalam bekas atau guni atau plastik dan di jualnya di kedai-kedai yang memborong atau membeli tin-tin minuman tersebut.
  3. Pemborong atau pembeli Tin-tin minuman tersebut akan menjualnya kepada pengilang-pengilang minuman tanpa di bersihkan terlebih dahulu. kalau di bersihkan pun adakah ia memenuhi Hukum syarak? siapa pembeli tin-tin minuman kosong tersebut? Pak imam? pak Haji? atau pun Ah keong? (bukan nama sebenar).
  4. Sampai di kilang pemprosesan tin-tin minuman ini ia di proses mengikut prosedur-prosedur yang di tetapkan.Kemudia ianya di labelkan kepada jenama masing-masing. Jadi dimana tin-tin tersebut telah bercampur dan kita tidak tahu di mana yang halal dan yang haram? Sampai ketika ianya di isi dengan air minuman kegemaran kita yang mana rata-rata di minum oleh kita yang beragama Islam.
Persoalannya yang sering menjadi tanda tanya setiap kali aku melalui jalan ini.

ADAKAH MINUMAN DALAM TIN YANG KITA MINUM INI BENAR-BENAR HALAL ATAU SEKADAR LABEL HALAL YANG TERTERA PADA TIN TERSEBUT SAHAJA?

Maaf saya cetek dalam ilmu Agama ini, andai ada kesilapan mohon maaf, saya sekadar bertanya dan sekadar meninggalkan persoalan kepada anda yang bijaksana. Saya amat berbesar hati andai ada badan-badan tertentu, perseorangan yang sudi menjelaskan perkara ini.

Sememangnya perkara Haram ini tidak boleh dibuat main atau di pandang remeh kerana setiap yang masuk ke tubuh badan kita akan menjadi darah daging kita. Kerana yang Haram itu perlu melalui proses yang di namakan Samak bukan?

Penulis dan pemilik SilenceBlogz. Blog yang memaparkan tentang informasi, advertorial (review) dan Travel serta berminat dalam dunia Photography.
Email : potia49@gmail.com
Artikel : MINUMAN DALAM TIN HARAM



Kongsi Artikel ini :

MINUMAN DALAM TIN HARAM

MINUMAN DALAM TIN HARAM

21 Komen:

SALAH SATU KOMEN DARI SADARI KITA (NAMA DIRAHSIAKAN):
Bnda2 mcm ni kte susah nk jaga..di luar kwln kte kn, jd ble tmbul byk persoalan tntg halal haram, automatik dh jth hkum syubhah, islam ajar andai kte syubhah seelok nya jgn dkati. wallahualam
Bnda2 mcm ni kte susah nk jaga..di luar kwln kte kn, jd ble tmbul byk persoalan tntg halal haram, automatik dh jth hkum syubhah, islam ajar andai kte syubhah seelok nya jgn dkati. wallahualam

Kalau sudah bercampur yang halal dan haram, rasanya jadi la haram. Sekiranya was-was jadi shubhah..kena tinggalkan..

Tak terfikir pula selama ni sehingga baca pos potia ni..thanks for sharing the good info :)

haah baru terlintas di fikiran ni .. huh menakutkan

bila bercakap tentang halal haram ni... teringat kata2 papa saya bro...

duit kertas yang kita pegang tu pun belum tentu halal atau haram... walaupun sumbernya halal...sebab kalau pergi ke pasar... bila duit tu sampai kepada si penjual daging khinzir kalau dah kena darah khinzir sekali pun kita xkan tau...sebab kan duit bertukar2 tangan...

wallahualambisawab....

ct pon bru trpikir..erm kalau xyakin, elok xyah beli..

bagus entri ni..buat kita semua terfikir ttg sesuatu yg kita x pernah nak fikir selama ni..

Kalau was2 baik jgn beli.. sebab halal dan haram ni perkara yg serius.
baru terfikir.. huhuhu.. bagus entri ni. =)Thanks sharing.!

lol bro....arak bukan mcm babi kena samak....lagi satu tin tu akan dilenyek semula dan diproses utk buat tin baru....bukan basuh macam botol coke tu....lainlah kalau minuman tu diproses bersama2 arak mcm malta...yg tu mmg diragui tahap halal nya...

mula terfikir bila baca post ni...

bende2 camni lah selalu dipersoalkan, namun jawabannya yg arif jg yg bisa memberi penjelasan..

setuju dgn cik Farah tu. tak berani nk komen lebih2, sebab sy tak punya ilmu tntg ni

Terima kasih sbb membentangkan isu ni,

aslkum.. u have so nice blog ...bleh sy follow u? if can pls follow me back ya.. thx =_=
http://slapmestore.blogspot.com/

kalau nak dibangkitkan isu halal dan haram ni mmg susah.. bukan hanya sekadar apa yang dimakan/minum, tapi isu kebersihan & cara pemprosesan juga harus diambilkira...

tau... even botol pun tak dicuci tp diproses smula... persoalannya ada kah ianya terhapus hukum haramnya bila di lenyek dan di proses smula? dalam erti kata lain tin2 tu di cairkan dan di buat tin baru.

bagaimana pula jika dibersihkan mcm jug isi arak dan dicuci dan di isi air oren dan bg org islam minum. tak tau takpe..tp klu kita yg dah tau apa hukumnya?

persoalannya yg ingin dibangkitkan adakah ianya halal atau haram sedangkan ianya dari sumber yg haram...

tak tahu la,, kena tanya yang arif,,

a'akan baru terfikir. hana xminum air dalam tin. nanti kalau air xhabis xleh nak tutup balik tin tersebut.hehe

try email UAI bro...hehehe...apa2 pun dari segi halal ke tak jawatan kuasa fatwa yg kena decide....

tapi aku yakin islam tu mudah...cuma yg sah2 haram tu kita jangan la pulak makan atau minum...

yg terbaik minum air masak...hehehe

PS: teringat ceramah UAI ttg makanan kucing dari sumber babi tu http://www.youtube.com/watch?v=f6WV1Z8-Tkw

jumpa ni pasal bekas arak...

http://www.youtube.com/watch?v=7TmPEthGIZA

boleh cuci pakai air je bekas arak menurut kata UAI...

kalau bekas babi wajib samak...

@Hatimi Tahirruddin Terbaik bro!!! thanks for the info... klu tak sampai bila2 aku musykil

jangan was was dalam melakukan segala pekerjaan atau perbuatan.

tu je fakta ye..
yakin dgn perbuatan, makanan , minuman tu dari sumber yang halal barulah makan ..

sebab tu kene cek dulu kannn :)

nice info bang !!